Onlangs is er een nieuwe baan op Rotterdam The Hague Airport aangelegd met circulair asfalt. Voor dit asfalt is bitumen gebruikt, afkomstig van het dak van een logistiek centrum op luchthaven Schiphol. “Er rijden nu dus crashtenders op het oude dak van Schiphol”, aldus Gerben Bijker van Roof2Road; het bedrijf dat dit mogelijk maakte.
Deze unieke kringloop is tot stand gebracht door een samenwerking tussen Roof2Road, Dura Vermeer, GBN, Lek Mining en BAM. Het is de eerste keer dat bitumen dakbedekking circulair is omgezet naar hoogwaardig asfalt op een luchthaven. De actieve inspanning van de ketenpartners heeft hierbij een grote rol gespeeld. Lek Mining heeft het enorme bitumen dak verwijderd en Roof2Road heeft de dakbedekking ingezameld. Dura Vermeer sloot de kringloop met de aanleg van duurzaam asfalt op Rotterdam The Hague Airport. Een mooi staaltje ketensamenwerking.
UNIEKE KETENSAMENWERKING
Bitumen staat op de agenda van LAP3 met als doel hergebruik van waardevolle grondstoffen in asfalt en dakbedekking te realiseren. Roof2Road en Roof2Roof hebben gebouweigenaren, dakbedekkers, sloopaannemers, wegenbouwers en gemeenten bij elkaar gebracht om dit mogelijk te maken. Door bitumen dakbedekking aan de bron te "oogsten" worden kwalitatief hoogwaardige grondstoffen gegenereerd die uitermate geschikt zijn voor hergebruik. Het resultaat: duurzamer asfalt met dezelfde kwaliteit, of hoger. Deze manier van mining, plus de integrale ketensamenwerking, maakt Roof2Road-methode uniek in de wereld.
DUURZAAMHEIDSAMBITIES
Een moderne dakrol bestaat uit circa 65% - 70% gemodificeerde bitumen en kan uitstekend 100% gerecycled worden. Het overige deel bestaat uit vulstoffen die ook in asfalt gebruikt worden. Het materiaal is nagenoeg niet technisch veranderd en uitstekend geschikt voor circulaire inzet. Door toevoeging van 1% - 2,5% Roof2Road-bitumen aan een ton asfalt kan al duurzamer en beter asfalt worden geproduceerd. Dit is gunstig voor de total cost of ownership. Naast hergebruik van oude asfaltlagen kunnen op deze manier nu al 20% - 40% van de bitumen vervangen worden. Dit leidt tot een jaarlijkse CO2-besparing van 30.000.000 kg. Zo past deze toepassing niet alleen uitstekend binnen onze duurzaamheidsambitie “Hergebruik? Zo vaak mogelijk” maar ook bij “Uitstoot op 0”.